lightnav_rightHomeContactgegevensNederlandsEnglishSitemap

 

 

 

 

Start ticketverkoop skivluchten naar Sion
2017-06-13 13:01:30  

PERSBERICHT Nieuwe luchtvaartmaatschappij lanceert route naar het hart van de Zwitserse Alpen Dinsdag 16 juni 2016 - Nieuwe luchtvaartmaatschappij Powdair heeft de ticketverkoop gelanceerd via haar ... 

Meer nieuws >>>

 

 

 

 

 

©2007 Antwerp Airport
Site by Go! 4 It Media & Webdesign

 

Geschiedenis in vogelvlucht

Geschiedenis in vogelvluchtDe geschiedenis van de Luchthaven Antwerpen is onlosmakelijk verbonden met het ontstaan van de eerste luchtvaartactiviteiten in België. Deze "Geschiedenis in vogelvlucht" geeft een beknopt overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen.


1909

Oprichting van de "Aéroclub d´Anvers", met als stuwende kracht baron Pierre de Caters. Deze club verwierf grote bekendheid door het inrichten van de "Eerste vliegweek van Antwerpen", van 23 oktober to 2 november 1909, op het militaire oefenterrein van de Kruis Hoek, het latere Wilrijkse Plein. Deze eerste vliegtuigdemonstratie in Antwerpen bracht de luchtvaart naar België.


25 mei 1923

25 mei 1923Plechtige inhuldiging van het nieuwe vliegveld Deurne, aanvankelijk voorbehouden aan de legeroverheid die toelating gaf tot de bouw van de werkhuizen Stampe & Vertongen en de oprichting van een vliegschool door ditzelfde bedrijf. De oppervlakte bedroeg ongeveer 80 ha. Als stationsgebouw werd een oude goederenwagon gebruikt, die later vervangen werd door een houten chalet.


3 november 1927

Oprichting van de Antwerp Aviation Club (A.A.C.) door J. Olieslagers en P. Schellekens.


1 maart 1929

Wedstrijd voor Belgische architecten voor het ontwerp en de realisatie van een gebouw en installaties voor de Luchthaven Antwerpen. Het ontwerp van Stanislas Jasinsky werd weerhouden.


30 december 1929

Minister Lippens legt de eerste steen van het huidige luchthavengebouw. Antwerpen heeft dan al verbindingen met Parijs, Lyon, Genève, Marseille, Brussel, Rotterdam, Amsterdam, Bazel, Zürich en Hamburg.



10 september 1930

luchthavengebouwOpening van de "vliegstatie" aan het eindpunt van tram 16 in Deurne-Zuid, aan het al geruime tijd in gebruik zijnde vliegveld, rechtover de kantoren van Sabena, door de heer Maurice Lippens, minister van Verkeerswezen, in het bijzijn van onder andere burgemeester Cauwelaert, Jan Olieslagers en Stanislas Jasinsky, architect van het gebouw.


1 mei 1931

1 mei 1931Het luchthavengebouw is volledig afgewerkt. Prinses Astrid geeft het startsein voor de "Baltic Air Express", een luchtverbinding die gaat van London via Antwerpen, Düsseldorf, Essen en Hamburg naar Malmö via Kopenhagen, Düsseldorf en Antwerppen terug naar London.


16 mei 1935

Eerste jeugdluchtvaartdag, ingericht door de Antwerp Aviation Club en het Nationaal Comité voor de Luchtvaart.


1940

Het uitbreken van de oorlog gaat gepaard met een bombardement van Antwerpen. Een deel van de luchthaven wordt door geniesoldaten opgeblazen. De Duitsers voeren de nodige herstellingen uit en nemen de luchthaven in gebruik. Tijdens de oorlog wordt de oppervlakte van de luchthaven aanzienlijk uitgebreid. Ook worden betonnen startbanen aangelegd en loodsen opgetrokken.


1944 - 1945

Met de bevrijding krijgt Antwerpen zijn deel van de V-bommen, waarvan er 43 op de luchthaventerreinen inslaan. Na het staken van de vijandelijkheden doet de luchthaven een tijdlang dienst als wagenpark van het Engels leger. Zowat 20.000 tanks, kanonnen en vrachtwagens vinden er een plaats.


1946

De luchthaven wordt terug overgedragen aan de Belgische overheid en de herstellingswerken nemen een aanvang. De oppervlakte wordt herleid tot 152 ha. Het zou echter tot 6 oktober 1947 duren vooraleer er met de dagelijkse luchtverbinding tussen Antwerpen en Londen terug een fractie van de vooroorlogse activiteit tot stand kwam.


november 1951

Bouw van een tweede verdieping op de controletoren.


1963

Met de intrede van het jet-tijdperk werden verscheidene verbindingen gestopt omdat de nieuwe toestellen een startbaan van minstens 2500m nodig hebben. Wegens deze terugval in activiteit overweegt de Minister van Verkeerswezen de sluiting van de luchthaven. Zowel de Nijverheidskamer van Antwerpen, als burgemeester Craeybeckx en schepen Delwaide blijven de luchthaven steunen.



1964

De activiteiten hernemen stilaan. Er is een bijna dagelijkse lijn met Southend, door de Ford Motor Company uitgevoerd met een eigen toestel.


1966

Zes nieuwe bedrijven waaronder een bank, drie expediteurs, een transportbedrijf en de luchtvaartmaatschappij Delta Air Transport, vestigen zich in het luchthavengebouw, wat het totaal aantal bedrijven op 11 brengt.

Verbetering van de startbaan en bijbouwen van een nieuwe vliegtuigloods.



26 februari 1969

Oprichting van de vzw Jeugd en Luchtvaart.


18 mei 1969

Ter gelegenheid van 60 jaar luchtvaart te Antwerpen organiseert de Royal Antwerp Aviation Club een grootse meeting, met als hoogtepunt de landing van een Sabena Boeing 727.


21 september 1972

Oprichting van Delta Fan Club vzw, later omgedoopt tot Aviation Society of Antwerp.


1973

Topjaar in de geschiedenis van de luchthaven met 192.598 passagiers.


1974

Freddy Van Gaever verlaat Delta Air Transport. De maatschappij verliest hierdoor haar dynamische roerganger en de luchthaven één van haar voornaamste promotors.


1975

De inschepingsvloer wordt gevoelig uitgebreid. Ook wordt er een vertrek- en aankomsthal bijgebouwd.


1977

Static-show en luchtdopen met Boeing 737, naar aanleiding van 50 jaar R.A.A.C.


1978

Het vertrek van de laatste DC-6 van DAT betekent tevens het einde van een tijdperk waarin chartervluchten een belangrijk deel van de trafiek uitmaakten. IFA, Intra Jersey en TEA kunnen de schijn nog even ophouden.

Bouw van het Travair-complex.



1984

Groeiend belang van Antwerpen als regionaal vrachtcentrum. Na KLM, Sabena, Pan Am en Air France, opent Lufthansa een dagelijkse vrachtwagenverbinding waardoor de Antwerpse regio aangesloten wordt op het omvangrijk net uit Frankfurt.

Begin van de broodnodige restauratie van de luchthaven, die verschillende jaren in beslag zal nemen.



december 1991

Vlaams minister van Vervoer Johan Sauwens opent de vernieuwde vertrekhal en maakt tijdens zijn toespraak gewag van een tunnel onder de Krijgsbaan, die het optimale gebruik van de startbaan moet toelaten.


1993

Airventure vestigt zich op de luchthaven en voert taxivluchten uit.

Freddy Van Gaever gaat van start met zijn Vlaamse Luchttransport Maatschappij (VLM). Vanaf mei worden dagelijkse vluchten op London City Airport gevlogen, zodat nu de drie belangrijkste luchthavens van London vanuit Antwerpen te bereiken zijn.



13 juni 1994

Op de bestaande structuur van de controletoren wordt een extra verdieping geplaatst, die de aansluiting op het CANAC systeem mogelijk moet maken.


1995

Grote investeringen worden uitgevoerd: overlagen van de startbaan, een nieuwe taxiway Alpha, een nieuwe grote loods met capaciteit voor Boeing 737, en de aanleg van een ringweg rondom de luchthaven.

VLM start met een verbinding tussen Antwerpen en Hannover. Deze verbinding wordt echter na 2 maanden stopgezet.



1996

Delta Air Transport brengt zijn technische diensten over naar Zaventem. De grote loods wordt in de loop van het jaar vrijgegeven en vervolgens gehuurd door Airventure.

Een samenwerking tussen de luchthavendirectie en Aviation Society of Antwerp mondt uit in de uitgave van Antwerp Approach, een gratis periodieke publicatie die informatie over de luchthaven aan een breed publiek wil verstrekken.



13 november 1997

De vernieuwde check-in hal en het Stampe & Vertongen museum worden officieel geopend door Vlaams minister-president Luc Van den Brande en Vlaams minister van Openbare Werken, Vervoer en Ruimtelijke Ordening Eddy Baldewijns.


1998

Viering "75 jaar luchtvaart".


2001

Ter gelegenheid van de 30e gehandicaptendag bezoeken Prins Filip en Prinses Mathilde de luchthaven en het Stampe & Vertongen museum.

De Luchthaven Antwerpen realiseert met 273.208 passagiers een record maar ondervindt eind 2001 de onrechtstreekse weerslag van het SABENA-faillissement.



2002

Dit leidt uiteindelijk tot de stopzetting van de verbindingen Antwerpen-Amsterdam en Antwerpen-Genève.

9-10 mei
Viering van 75 jaar Royal Antwerp Aviation Club (RAAC) met een static show, tentoonstelling en doopvluchten. Aansluitend vindt de 11de Stampe-Fly In plaats op 11 en 12 mei.

25 oktober
Viering van 30 jaar Aviation Society of Antwerp (ASA).

30 september-2 oktober
De Luchthaven Antwerpen is organisator van het ACI congres dat doorgaat in het Hilton met meer dan 160 afgevaardigden uit de luchtvaartsector.



2003

1-31 mei
Persconferentie en tentoonstelling ter gelegenheid van 10 jaar VLM Airlines.

15 december
Opening van de tentoonstelling “75 jaar luchthavengebouw Antwerpen” in combinatie met de presentatie van het boek “Luchthaven Deurne, een vergeten pionier” door auteur en gastspreker Jo Braeken, thematisch onderzoeker bij de Afdeling Monumenten en Landschappen.



2004

18 mei
Persconferentie met ondertekening van de PPS-principe-overeenkomst tussen de regionale partners en het Vlaamse Gewest, de Hoge Raad voor Diamant, de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij en het Havenbedrijf in het Stampe & Vertongen museum. Tegelijk werd het nieuwe perscentrum officieel geopend door Vlaams minister Dirk Van Mechelen.



2005

januari-februari
Bouw en inrichting van een tijdelijke T-terminal die zal dienst doen als vertrek- en aankomstzone tijdens de renovatie van de passagiersterminal.

juni
Start verbouwingswerken passagiersterminal.



2006

6 juni
Ingebruikname nieuwe passagiersterminal.

20 juni
Aankomst van HKH Koningin Beatrix, Prins Willem-Alexaner en Prinses Maxima bij aanvang van het 3-daags staatsbezoek aan België. De Nederlandse vorstin wordt verwelkomd door Koning Albert II, Koningin Paola, Prins Filip en Prinses Mathilde.